تقه زدن گیربکس اتوماتیک در حالهای مختلف؛ گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای حیاتی خودروهای مدرن است که رانندگی را سادهتر و راحتتر میکند. اما گاهی مشکلاتی مانند تقه زدن گیربکس میتواند مشکل ساز شود و حتی منجر به آسیبهای جدیتری به گیربکس اتومات شود. در این مطلب، به بررسی علل این مشکل، راهحلهای آن، و اهمیت مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک میپردازیم.
علل تقه زدن گیربکس اتوماتیک
تقه زدن گیربکس اتوماتیک معمولاً نشانهای از یک مشکل داخلی در سیستم انتقال قدرت است. برخی از دلایل رایج عبارتند از:
کمبود یا آلودگی روغن گیربکس:
روغن گیربکس باید در بازههای زمانی معین بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. استفاده از روغن مناسب با مشخصات توصیه شده توسط سازنده خودرو اهمیت زیادی دارد. آلودگی یا کاهش سطح روغن میتواند مستقیماً موجب تقه زدن شود. رفع روغن ریزی گیربکس اتوماتیک مهمترین عامل در پیشگیری از مشکلات مثل صدای گیربکس اتوماتیک، لرزش گیربکس اتوماتیک و روغن ریزی گیربکس اتوماتیک است.
خرابی شیرهای برقی (سلونوئیدها):
شیرهای برقی یا سلونوئیدها در گیربکسهای اتوماتیک مسئول کنترل جریان سیال (معمولاً روغن) به اجزای مختلف گیربکس هستند تا دندهها به درستی تعویض شوند. خرابی در این شیرها میتواند منجر به عملکرد نادرست در تعویض دندهها، مانند کند بودن یا سخت بودن تعویض دندهها، یا حتی عدم تعویض دندهها شود.
راهحل: تعمیرگاههای تخصصی با استفاده از دستگاههای عیبیابی میتوانند کدهای خطا و مشکلات مربوط به شیرهای برقی را شناسایی کنند. این دستگاهها به طور دقیق میتوانند مشخص کنند که آیا خرابی مربوط به سلونوئیدها، سنسورها، یا حتی نرمافزار سیستم کنترل است.
فرسودگی قطعات داخلی:
فرسودگی قطعات داخلی مانند دندهها، کلاچها و یا شیرهای برقی میتواند به مرور زمان موجب مشکلات عملکردی در گیربکس شود. این قطعات معمولاً در معرض فشار و اصطکاک شدید هستند، بنابراین ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت آسیب ببینند و نیاز به تعویض داشته باشند.
راهحل: در این موارد معمولاً تعمیرکار باید گیربکس را باز کند و قطعات آسیبدیده را تعویض کند. ممکن است به جای تعمیر قطعه، تعویض آن بهصرفهتر باشد.
مشکلات نرمافزاری یا سنسورها:
واحد کنترل گیربکس (Transmission Control Unit یا TCU) وظیفه نظارت و کنترل فرآیند تعویض دندهها را بر عهده دارد. این واحد به سنسورهای مختلفی متصل است که اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، فشار روغن و دمای گیربکس را ارسال میکنند. خرابی در هر یک از این سنسورها یا مشکلات نرمافزاری میتواند موجب اختلال در عملکرد گیربکس شود.
راهحل: بررسی کدهای خطا (دیاگ)و بهروزرسانی یا بازنشانی نرمافزار TCU معمولاً برای حل این نوع مشکلات ضروری است. همچنین، سنسورها باید بررسی شوند و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض شوند.
تقه زدن گیربکس اتوماتیک در حالت D:
تقه زدن در حالت D (حالت رانندگی) معمولاً به دلیل مشکلات در فشار روغن یا فرسودگی قطعات داخلی است. در این حالت، فشار روغن ممکن است به اندازه کافی برای تعویض دندهها یا انتقال قدرت به گیربکس نیاید و در نتیجه دندهها بهطور ناگهانی و بدون هماهنگی تعویض میشوند.
راهحل: این مشکل معمولاً نیاز به تنظیم فشار روغن یا بررسی وضعیت قطعات داخلی دارد. ممکن است نیاز باشد که فشار روغن تنظیم شود یا قطعات داخلی آسیبدیده تعویض شوند.
تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام تعویض دنده:
تقه یا ضربه هنگام تعویض دندهها میتواند ناشی از خرابی سلونوئیدها (شیرهای برقی)، دندههای داخلی یا مشکلات نرمافزاری در TCU باشد. این مشکل ممکن است در اثر عدم هماهنگی بین اجزای مختلف گیربکس ایجاد شود.
راهحل: در این موارد باید سلونوئیدها، دندهها و نرمافزار TCU بهدقت بررسی شوند. تعمیر یا تعویض این اجزا معمولاً به رفع این مشکل کمک میکند.
تقه زدن گیربکس اتوماتیک هنگام سرد بودن:
در هوای سرد، روغن گیربکس ممکن است غلیظتر از حالت عادی باشد، که باعث میشود جریان روغن در داخل گیربکس کاهش یابد و دندهها به درستی تعویض نشوند. این مشکل معمولاً پس از گرم شدن موتور و کاهش گرانروی روغن بهبود مییابد.
راهحل: استفاده از روغن گیربکس مناسب برای شرایط دمایی منطقه و اطمینان از وضعیت مناسب روغن در داخل گیربکس میتواند این مشکل را کاهش دهد. در صورت لزوم، بررسی و تعویض روغن گیربکس توصیه میشود.
رفع تقه ردن گیربکس اتوماتیک
برای رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک، اقدامات زیر توصیه میشود:
بررسی و تعویض روغن گیربکس: روغن گیربکس باید در بازههای زمانی معین بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. استفاده از روغن مناسب با مشخصات توصیهشده توسط سازنده خودرو اهمیت زیادی دارد. آلودگی یا کاهش سطح روغن میتواند مستقیماً موجب تقه زدن شود. با انجام سرویس دورهای گیربکس اتوماتیک، عمر گیربکس اتومات را تا 2 برابر بیشتر کنید.
عیبیابی دقیق با تجهیزات تخصصی: تعمیرگاههای تخصصی گیربکس اتومات با استفاده از دستگاههای عیب یابی، کدهای خطا را بررسی کرده و علت اصلی مشکل را شناسایی میکنند. این دستگاهها میتوانند خرابی در شیرهای برقی، سنسورها، یا نرمافزار را شناسایی کنند.
تعمیر یا تعویض قطعات آسیبدیده: در صورتی که مشکل از خرابی قطعات داخلی باشد، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض آنها وجود داشته باشد. قطعاتی مانند شیرهای برقی، دندههای داخلی یا کلاچها معمولاً در این دسته قرار میگیرند.
بهروزرسانی یا تنظیم نرمافزار گیربکس: مشکلات نرمافزاری در واحد کنترل گیربکس (TCU) گاهی با یک بهروزرسانی ساده برطرف میشود. این امر باید توسط تعمیرکاران حرفهای و با تجهیزات تخصصی انجام شود.
تعمیر شیر برقی گیربکس: خرابی شیرهای برقی یکی از شایعترین دلایل تقه زدن است. تعویض یا تعمیر این قطعه توسط کارشناسان متخصص میتواند عملکرد گیربکس را بهبود بخشد.
رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک در هوای سرد: استفاده از روغن گیربکس با کیفیت و تنظیم فشار روغن میتواند به کاهش این مشکل کمک کند. همچنین، گرم کردن خودرو قبل از حرکت در دماهای پایین توصیه میشود.
رفع تقه گیربکس اتومات پژو 206 یا سایر خودروها: در خودروهایی مانند پژو 206، جک یا برلیانس، تنظیم فشار روغن، تعویض فیلتر روغن گیربکس و بازبینی قطعات داخلی میتواند مشکل را رفع کند.
علائم خرابی شیر برقی گیربکس اتومات
- تأخیر در تعویض دندهها
- تقه زدن در هنگام تعویض دنده
- کاهش شتاب خودرو
- روشن شدن چراغ چک موتور
اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، بهتر است سریعاً به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.
هزینه تعمیر تقه زدن گیربکس اتوماتیک
هزینه تعمیر این مشکل بستگی به میزان خرابی و قطعات مورد نیاز دارد. ممکن است شامل تعویض روغن، تعمیر شیر برقی، یا حتی بازسازی کامل گیربکس باشد. در تعمیرگاه تخصصی ما، با بررسی دقیق و اعلام شفاف هزینه، شما را از مراحل تعمیر مطلع میکنیم.
بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات در تهران
اگر برای رفع مشکلات فنی ماشین خود دنبال تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در غرب تهران هستید، تعمیرگاه رنو تهران با تیمی از کارشناسان مجرب و استفاده از تجهیزات پیشرفته آماده ارائه خدمات به شماست. ما تضمین میکنیم که خودرو شما با کیفیت بالا تعمیر شود و تجربه رانندگی شما بهبود یابد.
معرفی تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک رنو در تهران
در تعمیرگاه رنو تهران، خدمات مربوط به تعمیر و رفع مشکلات گیربکس اتوماتیک خودروهای برند رنو مانند رنو کپچر، رنو تلیسمان، مگان، داستر و همچنین خودروهای دیگر مانند جک، برلیانس و پژو 206 ارائه میشود. با بهرهگیری از تکنسینهای باتجربه و تجهیزات پیشرفته، مشکلات گیربکس خودروی شما بهصورت دقیق تشخیص داده شده و با بهترین کیفیت تعمیر میشود. اگر در تهران به دنبال خدماتی مطمئن برای خودروی خود هستید، همین امروز با ما تماس بگیرید.
برای تعمیر گیربکس اتوماتیک جک، تعمیر گیربکس رنو تلیسمان، تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو کپچر، تعمیر گیربکس مگان فقط بع تعمیرگاه تخصصی گیربکس رنو مراجعه کنید.
سوالات متداول
چرا گیربکس اتوماتیک تقه میزند؟ مشکلاتی مانند کمبود روغن، خرابی شیرهای برقی، یا فرسایش قطعات داخلی میتوانند علت تقه زدن گیربکس باشند.
چگونه میتوان از تقه زدن گیربکس اتوماتیک جلوگیری کرد؟ بررسی دورهای روغن گیربکس، تعمیرات بهموقع و رعایت نکات نگهداری میتوانند از بروز این مشکل پیشگیری کنند.
هزینه تعمیر تقه زدن گیربکس اتوماتیک چقدر است؟ هزینه بسته به نوع مشکل و قطعات مورد نیاز متفاوت است. بهتر است برای برآورد دقیق به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.
آیا تعمیرگاه شما برای خودروهای رنو خدمات تخصصی ارائه میدهد؟ بله، ما در تعمیرگاه خود خدمات تخصصی برای خودروهای رنو مانند کپچر، تلیسمان، مگان و داستر ارائه میدهیم.
چرا گیربکس اتوماتیک در هوای سرد تقه میزند؟ در دماهای پایین، گرانروی روغن افزایش مییابد که ممکن است باعث اختلال در عملکرد گیربکس شود. استفاده از روغن مناسب میتواند این مشکل را کاهش دهد.
چگونه میتوان به یک تعمیرگاه تخصصی اعتماد کرد؟ بررسی تجربه و تخصص تیم فنی، استفاده از تجهیزات پیشرفته و شفافیت در اعلام هزینهها معیارهای مهمی برای انتخاب یک تعمیرگاه تخصصی هستند.
جمعبندی
تقه زدن گیربکس اتوماتیک ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما با تشخیص بهموقع و مراجعه به تعمیرگاه تخصصی، میتوانید از آسیبهای جدیتر جلوگیری کنید. اگر با این مشکل مواجه هستید، همین امروز با ما تماس بگیرید و از خدمات حرفهای ما بهرهمند شوید.